„Przestań się zamartwiać”, Joanna Godecka [recenzja]

przestan-sie-zamartwiac-b-iext55909880

Autorka: Joanna Godecka

Tytuł: Przestań się zamartwiać

Wydawnictwo: Muza

Liczba stron: 224


Lubicie sięgać po poradniki? Chętnie szukacie w nich wyjaśnienia swoich problemów i praktycznych wskazówek, jakie zmiany wprowadzić w swoje życie, by było lepsze, pełniejsze? A może wręcz przeciwnie uważacie, że literatura poradnikowa to wciskanie kitu naiwniakom, a każdy kolejny poradnik powiela treści przedstawione w podobnych tytułach? Do niedawna zaliczałam się do grupy sceptyków, właściwie to nadal do poradników podchodzę z dużym dystansem, traktujące je z przymrużeniem oka, ale zdarza mi się coraz częściej poradnik przeczytać.

W ubiegłym roku przeczytałam Nie odkładaj życia na później i znalazłam tam mnóstwo wartościowych treści, zrozumiałam też, że sporo z opisywanych przez autorkę problemów dotyczy mnie samej. Stres, pracoholizm, presja ze strony innych, stawianie sobie wygórowanych oczekiwań, brak umiejętności wypoczywania. Niby nic odkrywczego, ale niektórych rzeczy w ogóle sobie nie uświadamiałam. Nic więc dziwnego, że do Joasi i jej trafnych spostrzeżeń mam spory sentyment. Z Przestań się zamartwiać też można dużo wynieść, np. zachętę autorki do zmiany wzorców w naszej głowie. Okazuje się bowiem, że większość naszych problemów wynika ze złego myślenia albo przejmowania wzorców od rodziców i opiekunów.

83322038_587073735415585_728733324519931904_n(1)

Przybierający wiele postaci lęk to problem, który dotyczy niemal każdego z nas. Joanna Godecka próbuje dojść do jego źródeł i zaproponować nam gotowe rozwiązania, które pozwolą nam lęk okiełznać. Najważniejsze to nie uciekać, a zdecydować się na konfrontację. Autorka, jak sama przyznaje, napisała tę książkę nie z perspektywy teoretyka, lecz praktyka, który doświadczył zarówno lęku i wielu stresujących sytuacji, jak i zadowolenia z przetransformowania własnych słabości w siłę. Joanna Godecka, czerpiąc z doświadczenia wyniesionego z własnego gabinetu, podpowiada, jak zyskać poczucie bezpieczeństwa, spokój wewnętrzny i równowagę emocjonalną. W swojej najnowszej książce po raz kolejny porusza tematy uniwersalne, w dużej mierze dotyczące nas wszystkich.

Przestań się zamartwiać to napisany przystępnym językiem, z dystansem i humorem poradnik, który inspiruje do zmiany myślenia. Adresowany jest przede wszystkim do tych, którzy zauważają u siebie skłonność do wiecznego zamartwiania się, czarnowidztwa i pesymizmu. Dzięki zawartym w nim przykładom i praktycznym wskazówkom poznajemy skuteczne sposoby radzenia sobie w sytuacjach, w których odczuwamy silny niepokój, lęk czy wręcz panikę. Nieoczekiwana rozmowa z szefem, publiczne wystąpienie albo obniżone poczucie własnej wartości – z każdym z tych problemów można sobie poradzić. Najważniejsze to chcieć!

Moja ocena: 7/10